måndag 9 augusti 2010

Sommarsuckar.

Ja, jag vet, jag borde varit jätteduktig och skrivit om både stickning och metal, men ju mindre man har att göra desto mindre blir gjort.

De3t har varit lite roliga projekt i sommar. Jag har stickat ett par sjalar som kommer att läggas upp så fort vi har fått tummen ur och fått fina foton på dem, och mitt senaste projekt är modulstickning. Jag började med en pandasjal i safran, men garnet räcker inte riktigt och nu väntar jag på nya finanser så att jag kan avsluta den i en avvikande färg. Garnet är Safran i en multicolour-variant som förmodligen inter har funnits på marknade på evigheter. Det färdiga resultatet kommer att få heta "Unicorn vomit" för det ser verkligen ut som om en enhörning spytt regnbågar.

Jag började på en eldsjal i ett löv/låg-mönster och Drops Delight, men allteftersom garnet ändrade skepnad blev det till slut en grill-sjal istället. Den ser precis ut som en grill som är klar för köttet.
Mitt andra stora projekt var en liknande sjal i ljusgrått entrådig ull. Den är stor och bra, fast den luktar väldigt mycket får.

Festivalerna i år har varit på ett minimum. Vi var såklart på Metaltown som var en katastrof. Fruktansvärt tråkiga band, uselt konsert-tält och på det hela taget ganska trist. Vädret var bra, en dag.
Den bästa festivalen (för min del) var istället Tuska Open Air i Helsingfors. Att se Devin Townsend på scen två dagar i rad är tillräckligt för att göra vem som helst lycklig. Dessutom är Helsingfors en oerhört vacker stad.
Min kära dotter bestämde sej för att åka på medeltidsfestival tillsammans med sina vänner och naturligtvis fick mamma rycka in och göra kläder och tillbehör. Det blev fyra klänningar, med överklänningar, fyra nålbundna pungar och lite annat smått och gott.

Nu verkar det som om hela världen har fått barn och jag är tillbaka i småbarnsstickande. Håller på med en babyfilt i dominostickning och ska väl ge mej på lite annat oxå, om jag bara kan få tummen ur och bestämma mej för modell och material.

Jag återkommer som sagt med bilder så fort det är klart.

Ha en skön sensommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar