tisdag 17 juli 2012

Sommarinlägg

Ibland blir jag brutalt påmind om att jag har en blogg som jag kanske borde skriva i emellanåt. Inte för att det är så många som följer den, men ändå. Det är ett bra sätt att hålla lite koll själv på vad som händer och när det gör det.

Jag började alltså praktisera på Nowa Kommunikation i februari och det gör jag fortfarande. Det är trevligt och bra på alla sätt och praktiken är förlängd t o m januari 2013. Det är förstås inte så mycket betalt, men jag har iaf någonting att göra på dagarna (för det hade jag ju inte innan).

Min yngsta dotter tog studenten i slutet av april och jäklar vad det pysslades i köket. Jag och Daniel bakade och lagade mat om varandra och som slutkläm kom min kära systerdotter (som är världens pyssligaste perfektionist) och gjorde fantastiska cupcakes. Det blev ju succé såklart, men OJ vad slut jag var efter det.

Hunden (som oftast benämns vaffs) fyllde 2 år i maj och firades med leverpastejtårta med skinkros. Hon var mycket nöjd (främst med att ha fått av sej partyhatten)

 Vi har varit på tre festivaler hittills i år. Muskelrock var en katastrof av regn, kyla och kläder som glömdes hemma (jepp alltihop), men vi hade snälla värdar och rent musikaliskt var det helt ok. Hell gjorde succé. Åtminstone i min bok.

Veckan efter åkte Daniel till Sweden Rock, men jag och vaffs åkte till Lund och hälsade på min andra systerdotter och hennes familj.

Helgen efter det var vi på Metaltown som faktiskt hade förbättrats en del rent logistiskt i år, men tyvärr så hade schemaläggarna inte lyckats optimera, så några av våra favoritband hamnade samtidigt. Mastodon fick stryka på foten för Gojira, men på det hela taget var det ok. Jag tror att vi var ganska nöjda alla tre (lill-dottern var med igen) Bästa spelningarna...Gojira, Sectu, Opeth och Nasum (helt oväntat). Någonstans på vägen tappade jag rösten.

Efter en veckas jobb fick jag min efterlängtade semester. Hela två veckor blev jag tilldelad av arbetsförmedlingen och de skulle användas till Getaway Rock i Gävle och våldgästande av vänner.
Vi packade bilen full med fotografer (3 st) tog hunden i knät och åkte iväg. Första stoppet gjordes i Jönköping där vi lämnade av hunden hos stora dottern. Det skar i hjärtat att se hennes lilla ansikte när hon förstod att hon inte skulle få följa med, men vad ska man göra? Som jag försökte förklara för henne: Så små hundar får inte gå på festival.
Vidare till Stockholm där vi övernattade hhos min kära väninna Pia som alltid är lika generös med sängplats och kramar :)
På torsdagen åkte vi vidare till Gävle och blev gruvligt besvikna. Eller rättare sagt, Daniel blev gruvligt besviken och jag blev lite snopen. De senaste två åren har han kommit hem från Gävle lyrisk över hur underbar den här festivalen är och hur bra organiserat allting var. i år hade de naturligtvis ändrat på allt och det enda som var bra med festivalen var banden. Det var uselt matutbud, dåligt med alkoholfria dryckesalternativ, nästan inga soptunnor och inget backstage-område alls. Huvudbanden föll inte i smaken det minsta. Nightwish, Manowar och Yngwie Malmsteen är verkligen inte min melodi, men det fanns mycket annat att titta och lyssna på. Bäst var nog Ghost, Devin Townsend Project, Nationalteatern (oväntat igen) Municipal Waste, Anathema och förmodligen några till som jag inte kommer på just nu.

På söndagen lämnade vi Gävle bakom oss och åkte hemåt. Vi hämtade hunden och stannade hos svärföräldrarna ett par dagar. Redan på måndagen började jag känna av min hals.
Eftersom jag opererade bort mina halsmandlar redan 1977 så brukar jag inte bli så värst bekymrad, men den här gången blev det riktigt illa. Så illa att jag till slut fick sjukskriva mej, gå till doktorn och idag, 9 dagar senare fortfarande har jätteont. Jag har testat varenda huskur jag har kunnat hitta, ingenting hjälper. Doktorn kunde inte heller göra så mycket mer än att ge mej hostdämpande till natten. En virusinfektion är det ju inte så mycket att göra åt. Någonstans läste jag att ibuprofen skulle hjälpa, och till slut bestämde jag mej för att testa (trots att man som astmatiker ska undvika det) och ÄNTLIGEN! något som åtminstone tog ner det en liten stund så att man kunde äta utan att bäva inför varje tugga. Nu är jag sjukskriven veckan ut och sen är det dags att återvända till jobbet. Så mycket för den semestern.

Sen jag började jobba så har mitt handarbete legat i dvala, men den senaste månaden har jag börjat så smått igen. Jag hittade en påse med Järbo Lady och bestämde mej för att om jag någonsin ska testa en pinwheel cardigan så kan jag lika gärna göra det med ett garn som kostade mej 10:-/nystan. För att vara akryl är det riktigt trevligt faktiskt, men det var helt omöjligt att sticka i för mina älskade trästickor gnisslade förtvivlat, så det fick bli virkning. Nu har jag bara några få varv kvar på sista ärmen och en kant runt hela faderullan så är det klart. Det bådar gott inför OS-tröjan som aldrig blev av. Kanske ska jag göra klart den den här gången?

Jag lovar att försöka komma ihåg att lägga upp en bild på koftan när den är klar.
Nu är det dags att ta Ibuprofen och gå till sängs.

3 kommentarer:

  1. Pinwheel cardigan,fick jag ju googla på! Så fräckt!

    SvaraRadera
  2. En bättre engelsk översättningen är "Swedish handicraft". "Handjob" är att runka av nån annan. Kan vara bra att veta.

    SvaraRadera
  3. Jag är fullkomligt medveten om det. Det är en ordvits, men det gick uppenbarligen över Anonyms huvud. Fast hen kanske bara blev besviken över innehållet....

    SvaraRadera